Arkiv/dokumentation*
22.09 | Cia Kanthi: Den Oinbjudna Gästen
22.09 | Cia Kanthi: Den Oinbjudna Gästen
Foto

22.09 | Cia Kanthi: Den Oinbjudna Gästen

DEN OINBJUDNA GÄSTEN

Projektet “Den oinbjudna gästen” genomfördes av konstnären Cia Kanthi under 2022 som en del av projektet Konsthändelse i Törnrosen som Plattform KcSyd genomförde 2022.

Cia Kanthi (f. 1984) är en konstnär utbildad vid Konsthögskolan i Malmö som bor och arbetar i Malmö och Stockholm. Kanthi arbetar i olika medier såsom skulptur, film och fotografi.

DEN OINBJUDNA GÄSTEN

Sophia & Jamila från Plattform KcSyd gav mig möjligheten att under några sommarmånader skapa ett konstverk med utgångspunkt från de offentliga skulpturerna i Törnrosen, som är en stadsdel i Malmö. Projektet var relativt fritt vilket jag var glad för, jag arbetar nämligen bäst när det finns utrymme.

Men även om jag var inbjuden till detta projekt med budget och allt, tack!, så bodde varken jag eller de som jobbar på Plattform KcSyd i Törnrosen. Och jag visste redan innan projektet att det skulle kunna bli svårt att skapa de porträtt som jag tidigare gjort, för de som lever här har ej bjudit in mig till deras hem. Jag bor dock nära detta område och fotolabbet där jag brukar framkalla mina bilder är granne med Mosken på Västanforsgatan. Jag har ofta hjälpt patienter till Flyktinghälsan på Bennets väg när jag jobbade som sjuksköterska på Crossroads, så kvarteren var välbekanta för mig och jag känner wiben och när det kommer till foto handlar allt om förtroende.

Första dagen tittade jag närmare på skulpturen Stad För Lekar (1967) en intressant konstverk skapad av av Birgitta Stenberg-Hultén i samarbete med C O Hultén. Denna måndagen var skulpturen omringad av sopor. Kvinnor i vackra kläder gick och såg om det fanns något att ta hem, liksom jag själv hade gjort fem minuter tidigare, men det var mest skräp.

Jag frågade en av kvinnorna vars barn lekte bredvid — skulpturen;

  • Får jag fota er?
  • Vart hamnar fotona? bruna ögon såg på mig.
  • Kanske på Museum, svarade jag
  • Vem vill hänga på ett museum?
  • Jag log, och sa, ja sant..

Jag mötte en till kvinna som velade, och vi kom fram till att det var okej att bara fota hennes dotters fötter men något kändes fel, som konstnär vill jag inte att de jag fotar ska känna sig osäkra. Så om jag inte skulle fota människor som levde kring dessa skulpturer, de lekande barnen och skrattade mellan husen och de nyfikna blickarna vad skulle mitt projekt då handla om...

Jag började titta närmare på de övriga skulpturerna i området, alla var eftersatta, många saknade delar, glas var sönder, namnskylt borta. Skulpturer är levande material och behöver sin omsorg. Att fota av dessa skulpturer utan människor kändes inte heller rätt, varken för konstverken eller konstnärerna bakom verket. Så jag började leta efter objekt som levde i Törnrosen som inte var slitna, saknade färg eller var omringade av sopor.

Efter två veckor fann jag ett objekt som levde, där människor samlades runt - det var grillen! Jag började följa lukten av röken och fann så småningom Törnrosens själ, familjerna, vänskapen och givmildheten, jag blev blev bjuden på mat från hela världen, turkisk kaffe, grillat kött, Fanta, bakad potatis, korv, köttfärsfylld paprika, och jag nog aldrig varit så mätt som under firandet av Bairam. Dessa bilder är skapade ur elden, låt den fortsätta brinna, tack Törnrosen :D

–Den Oinbjudna Gästen

Se Cia Kanthis fotografier från Törnrosen här